Fons municipal
L’Arxiu Municipal de Lleida conserva la documentació produïda i rebuda per l’Ajuntament en l’exercici de les seves funcions.
El primer document que es conserva és la Carta de Poblament de la ciutat, de l’any 1150.
A partir d’aquest moment l’Arxiu va creixent, especialment a partir del segle XIV, en què la institució municipal pren embranzida. L’estructura i el contingut de l’Arxiu seran, doncs, el reflex de les vicissituds que ha sofert la pròpia institució, al llarg dels temps.
Aquell primer document és també el que inicia la col·lecció de pergamins de l’AML, que acull documents des del 1150 fins al 1912, i que recull un seguit de privilegis atorgats a la ciutat de Lleida pels diferents monarques, butlles pontifícies i un grup, no menys nombrós, de matèries diverses (actes de compravenda, àpoques, censos, sentències, etc.).
Una de les sèries més completes és la de les actes dels òrgans de govern de la institució: Consell General, Consell Particular, Prohomenies, Ple, Comissions de Govern, etc., des del 1340 fins a l'actualitat.
A més, l'Arxiu també compta amb nombrosos volums pertanyents al Cadastre (del 1716 al 1849) i altres dedicats a les activitats econòmiques (llibres del Racional, del Clavari, de Propis, del Sou del Corregidor i altres tipologies de documentació econòmica més modernes).
Es conserva, igualment, la documentació pertanyent a la Taula de Canvi i Dipòsits del període comprès entre els anys 1589 fins al 1775.
Una altra sèrie documental que abasta del segle XIV fins al XVII és la dels llibres de Crims (80 volums), que recullen les vistes de les causes criminals jutjades al Tribunal de Coltellades.
Altres llibres singulars que es conserven a l’AML són:
- Privilegis, statuts e ordinacions de la ciutat de Lleida (Llibre Verd Petit)
- Llibre Vert de la ciutat de Leyda (Llibre Verd Gran)
- Llibre dels Usatges i Constitucions de Catalunya
Inventari Fons Històric (1308-1938).
Pel que fa a l’època contemporània, l’Arxiu conserva un important volum de documentació generada pel departament d’Obres i Urbanisme, així com la produïda des de l’àrea econòmica, contractació, serveis socials, recursos humans..., que ens permeten conèixer el creixement urbanístic, l'evolució econòmica de la ciutat i l’organització i gestió de la institució.
Les funcions de l'Ajuntament poden destriar-se en dos grups. D'una banda, aquelles que s'adrecen a l'organització i a l'administració dels assumptes interns i, de l'altra, aquelles funcions referents als serveis que l'Ajuntament ofereix a la ciutadania, que responen a les competències que la institució assumeix com a pròpies dins l'àmbit de la gestió local.
El contingut, l'estructura i l'organització de l'Arxiu és conseqüència directa de les funcions i activitats desenvolupades per l'Ajuntament al llarg de la seva existència. El fons documental de l'Arxiu és el resultat de l'acció administrativa de l'Ajuntament en el compliment de les seves funcions. Així doncs, l'estructura del seu fons documental respon a l'organització de la institució que el genera.
Entre els diferents tipus de documents que es conserven a l’Arxiu, també hi podem trobar les imatges fotogràfiques, en múltiples suports, generades per la pròpia institució, en l’exercici de les seves funcions, i que ens permet veure el dia a dia de l’Ajuntament de Lleida al llarg dels anys.
Un altre tipologia de documents són els enregistraments fílmics provinents de tots els departaments municipals. A través d’aquest ric fons podem trobar cintes amb temàtiques molt variades, però molt valuoses per entendre la història de la nostra ciutat.
Finalment, també cal fer esment a la gran quantitat de documentació en format digital, així com la gestió dels expedients electrònics dels diferents departaments de l’Ajuntament, que ens obliga a identificar el procediment mitjançant el quadre de classificació municipal i informar les metadades necessàries per al seu ingrés a l’arxiu electrònic.
Fitxa descripció del Fons Municipal de l'Arxiu Municipal de Lleida.