Condicions d'accés
L'accés a la documentació que custodia el Servei d'Arxiu i Gestió de Documents de l'Ajuntament de Lleida és lliure, excepte en els casos en què la llei determini el contrari.
Amb l’objectiu de millorar l’atenció a l’usuari, el servei de consultes presencials funciona amb cita prèvia, pel que us recomanem que contacteu amb antelació amb l’Arxiu bé a través del correu electrònic arxiu@paeria.cat, bé a través del formulari del web, indicant el tema de recerca, la documentació que es vol consultar i els dies que s’hi vol assistir. L’Arxiu respondrà indicant la disponibilitat i confirmant la reserva del dia i hora acordat. En cas que es necessiti assessorament històric, a les sales de consulta sempre hi trobareu personal especialitzat que us atendrà de manera personalitzada al llarg de tot el procés de recerca.
La consulta és lliure per a tots els majors de 16 anys degudament acreditats. La consulta de documentació està subjecta a l’estat de conservació dels originals i la normativa vigent sobre accés als documents i, per aquests motius, alguns documents són d'accés restringit o reservat.
Els tècnics de l’Arxiu atenen també les consultes no presencials que hi arriben de manera telemàtica o per telèfon, en relació a la documentació conservada, els serveis i les activitats que s’hi organitzen.
Els darrers anys s’està treballant per oferir als ciutadans a través de l’Arxiu Digital, de manera lliure i gratuïta, l’accés telemàtic a un considerable volum de documentació corresponent tant a documentació procedent del fons municipal com capçaleres i exemplars de l’hemeroteca.
Documents d’accés restringit
La normativa vigent en matèria d’arxius fa referència a l’accés a la documentació. En l’article 57 de la llei 16/85. De 25 de juny de Patrimoni Històric Espanyol diu que: Els documents que continguin dades personals de caràcter policial, processal, clínic o de qualsevol altra índole que puguin afectar la seguretat de les persones, el seu honor, la intimitat de la seva vida privada i familiar i la seva pròpia imatge, no poden ser públicament consultats sense que hi hagi el consentiment exprés dels afectats o fins que hagi transcorregut el termini de vint-i-cinc anys des de la seva mort, si la data és coneguda, o, altrament, de cinquanta anys, a partir de la data dels documents.
La llei 9/93, de 30 de setembre, del Patrimoni Cultural Català, en el seu article 60.2, també diu que: Les dades que figuren a l'Inventari del Patrimoni Cultural Català són públiques. Excepcionalment, per resolució del conseller de Cultura, es poden excloure de consulta pública dades relatives a la situació jurídica, la localització i el valor dels béns.
La llei 10/2001, de 13 de juny, d’arxius i gestió de documents, l’article 34, parla sobre l’accés als documents públics, i indica en el seu punt 1 que :d’una manera general, totes les persones tenen dret a accedir als documents que formen part de procediments administratius closos. En el punt 2: L’accés als documents públics només pot ésser denegat en aplicació de les limitacions legalment establertes. Les denegacions del dret d’accés als documents públics s’han de fer per resolució motivada. El fet que un document no sigui en un arxiu no l’exclou de consulta pública.
L’accés està regulat també per Llei 19/2014, de 29 de desembre, de Transparència, accés a la informació pública i bon govern de la Generalitat de Catalunya i la Llei orgànica 3/2018, de desembre, de Protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
L’accés a la documentació general queda subordinat al fet que no es posin en perill els valors que aconsellen la seva conservació. A tal efecte el/la Cap del Servei d'Arxiu i Gestió de Documents podrà denegar la consulta dels originals, sense perjudici de la possibilitat d’accedir a les reproduccions de l’obra fixades en qualsevol dels mitjans o suports que constin a l’Arxiu.