<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-webs/arxiu/ca/actualitat/noticies/l2019arxiu-ingressa-nous-fons-musicals-de-l2019orfeo-lleidata>>.

L’Arxiu ingressa nous fons musicals de l’Orfeó Lleidatà

Amb motiu del Dia Europeu de la Música que se celebra cada 21 de juny, instaurat amb l’objectiu de promoure l’intercanvi cultural a través de la música us volem recordar que el passat dia 7 de març, va tenir lloc al Saló de Plens del Palau de la Paeria l’acte de donació de quatre fons particulars amb documentació musical vinculada directament amb l’Orfeó Lleidatà, que abraça un període des de la seva creació el 1861 fins a 2017.

Durant l’acte Trini Benseny, Manuel Lladonosa, Ramona Targa i els tres fills de Lluís Virgili donaren a l’Arxiu de la Ciutat un total de 26 capses que permeten endinsar-nos en l’Orfeó, una entitat profundament lleidatana que ha vetllat, generació rere generació, en la promoció i el gaudi de la música i el cant coral. Des de la seva fundació l’any 1861 aquesta ha esdevingut un referent en la defensa i el compromís de la llengua, la cultura i el territori.Donació Fons Orfeó_02.jpg

  • Els hereus d’en Lluís Virgili, mort el 28 de desembre de 2017, donaren a la ciutat documentació de qui fou el director de l’Orfeó entre els anys 1953 i 1994, durant els quals va renovar profundament la institució i on s’especialitzà en la pedagogia de la direcció coral, organitzà cursos de música nacionals i internacionals i fou membre del Secretariat dels Orfeons de Catalunya fins a 1982, de la Federació Europea de Joves Corals i membre instructor de Cant Gregorià per l'Académie Sainte Cécile d'Estrasburg. L’any 1998 fundà i promogué l'associació "Canta i estima" per al desenvolupament de l'art polifònic.
  • El Fons Trini Benseny, ens permet descobrir l’entitat des del vessat d’una persona vinculada directament amb l’Orfeó durant més de cinquanta anys i, a banda de l’ampli abast cronològic, el seu fons pren especial rellevància perquè ens permet endinsar-nos i descobrir l’entitat tant des del punt de vista de la gestió i l’organització, com des del musical i coral.
  • De la mà d’en Manuel Lladonosa ens ingressà documentació que ens permet acostar-nos a la gestió de l’entitat, perquè en Manuel no va estar mai cantaire, però sempre hi ha mantingut un lligam molt estret, de la que en fou president en els anys 1980 a 1982, i va estar molt implicat en els primers anys de les colònies infantils Cantarelles d’estiu, que es feren a Tírvia des de 1968.
  • La documentació donada per Ramona Targa és força diversa, ja que aquest està integrat per expedients de concerts i activitats organitzades per l’Orfeó Lleidatà (cicles de concerts, cursos, tallers, cursos d’estiu…) així com per retalls de premsa i revistes, convocatòries de reunions d’assemblees generals i junta directiva, actes, circulars adreçades als cantaires i als socis, butlletins mensuals interns de l’Orfeó, etc. Que ens ofereixen una visió global del que la gestió diària en una institució d’aquestes característiques.

Els fons recentment ingressats a l’Arxiu de la Ciutat permet redescobrir la tasca duta a terme per l’Orfeó Lleidatà des de diferents vessants, tant el musical, la gestió, l’educació en el lleure, la formació musical tant d’adults com d’infants. I, junt amb la resta de fons musicals conservats a l’Arxiu Municipal, el converteix en un punt de referència per a l’estudi i la recerca en l’àmbit musical.

Com a institució publica l’Arxiu té el deure de conservar la documentació lliurada per particulars que implicats en la vida social i cultural de la ciutat de Lleida poden explicar la història de la ciutat a través dels seus documents. L’Arxiu no sols fa una tasca de preservació sinó que pretén que aquesta sigui estudiada per historiador i investigadors amb la finalitat que sigui difosa per a generacions futures i que entenguin que l’Orfeó Lleidatà té una història d’implicació vers la ciutat de més de 160 anys.